Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، مجموعه زندگی پس از زندگی با اجرای عباس موزون یکی از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان سیما است که هر روز به مدت یک ساعت در لحظات ملکوتی نزدیک به افطار از تلویزیون پخش می‌شود. این برنامه به بیان تجربیات مرگ موقت افرادی می‌پردازد که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 زندگی پس از زندگی در ایام ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه چهار پخش می‌شود و تکرار آن نیز ساعت ۲۳:۴۰ همان روز و ۱۲ روز بعد پخش می‌شود.

اما  همزمان با پخش این برنامه بحث داغی میان موافقان و مخالفان این برنامه شکل گرفته است. موافقان از اثرگذاری معنوی آن می‌گویند و مخالفان هم اتفاقات روایت شده توسط افراد تجربه‌گر را، پدیده‌ای علمی و ناشی از فعل و انفعالات مغز می‌دانند که در ادامه به برخی از این نظرات اشاره می‌کنیم.

مراقب قضاوت‌هایمان نسبت به دیگران باشیم

المیرا شریفی‌مقدم، گوینده شبکه خبر تلویزیون در توئیتی از برنامه دفاع کرد و نوشت: حداقل تلنگری که برنامه زندگی پس از زندگی می‌زند این است که مراقب قضاوت‌ها و افکارمان نسبت به دیگران باشیم؛ حتی اگر برخی ها، صحبت مهمانان را باور نکنند.

آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان و حجت الاسلام اله نور کریمی امام جمعه ایلام از جمله علمایی هستند که از تولید و پخش  زندگی پس از زندگی تشکر و توصیه به تماشای آن کرده‌اند.

حبیب‌الله بابایی عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توییتی از زندگی پس از زندگی به عنوان یکی از فاخرترین برنامه‌ها برای توسعه فرهنگ مرگ آگاهی و مرگ باوری یاد کرده است. او نوشت: اهمیت مرگ آگاهی فقط در ایجاد حس معنوی و حس بقا نیست بله کارکرد آن در ایجاد نظم معنوی و مهم تر در مواجهه با باورهای پوچی ناامیدی و بسندگی به دنیا سکولارسیم است.

مکاشفه بزرگ فرادنیایی انسان گرفتار در عالم ماده

آیت‌الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز در این باره گفته که  زندگی پس از زندگی مکاشفه بزرگ فرادنیایی انسان گرفتار در عالم ماده است. فی الواقع عالم غیب، عالم حقیقت است و این عالم دارالمجاز است در برابر عالم غیب. براساس منابع دینی که به دست ما رسیده است، این تجارب مورد تایید است. آنچنان که آیات و روایات فراوانی در این باره وجود دارد و حوزه مطالعات عرفانی و فلسفی متکفل بیان بخشی از این رموز عالم غیب است.

حجت الاسلام محمدرضا زائری در سخنرانی خود در شب نوزدهم ماه رمضان به گفته‌های یکی از تجربه گران در برنامه زندگی پس از زندگی اشاره کرد و گفت که در یکی از قسمت‌های این برنامه شخص تجربه‌گر گفت من به یک پسر افغانستانی تند نگاه کردم و دلش لرزید و او در برزخ این ترس و دلهره او را حس کرده و یا حیوانی را آزار داده است بدنش تمام آن اذیت‌ها را در برزخ حس کرده است.

تعبیر مرگ موقت برای این افراد دقیق نیست

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، که از جمله منتقدان این برنامه است درباره برنامه زندگی پس از زندگی می‌گوید: بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیده‌ترین مباحث دینی است و به جرأت می‌توان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند.

به گفته وی راویان محترم در برنامه زندگی پس از زندگی، هیچیک از دنیا نرفته و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. به بیان واضح‌تر، فردی که روایتگر است هیچ‌گاه نمرده و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده کرده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست. 

حجت الاسلام رضا غلامی گفته مشاهدات معدودی از ما در خواب می‌تواند از طریق خیال منفصل به وادی ملکوت سفر کند و حقایق را به زبان رمز از ملکوت دریافت و ترجمه کند اما اولاً ورود به این‌ وادی برای افراد غیر مهذب به ندرت اتفاق می افتد و اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص و تفکیک سازی آن از خیال متصل و نیز القائات شیطانی به راحتی ممکن نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تاکید کرد: روایت‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی فقط از آن‌جهت که شباهت‌هایی به برخی توصیفات دینی یا شبه دینی به عالم‌ پس از مرگ دارد وجاهت دینی نداشته و قابلیت تبدیل به معارف دینی حتی از نوع درجه دوم را نیز نخواهد داشت.   

صورتی عامیانه از شفاعت

حجت الاسلام مهدی مسائلی، نویسنده کتاب پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت نیز در صفحه اینستاگرامی‌اش داستان‌ها و ادعاهای این برنامه را از جنس رؤیا یا مکاشفات و شُهوداتی خواند که برای انسان‌ها در زمان حیات آنها اتفاق می‌افتد.

وی گفته اگر از کلیت این داستان‌ها برای تقویت باورهای دینی مردم استفاده می‌کنیم باید مواظب باشیم که بعضی از جزئیات غیرقابل قبول آنها باورهای مردم را منحرف نکند. 
کسانی که ادعا می‌کنند امام حسین(ع) یا امام علی(ع) و... را در عالم مثال و برزخ دیده‌اند، نه تنها قوه‌ی شک و تردید را از مردم سلب می‌کنند، بلکه متأسفانه جای بحث و استدلال شرعی را که برخلاف این داستان‌های خرافی باشد، می‌بندند. زیرا از نگاه مردم عادی اگر عالمی بر خلاف این داستان‌ها سخن بگوید گویی با ائمه(ع) مخالفت کرده است.

به گفته این پژوهشگر توسل به اولیای الهی و شفاعت آنها امری حق و صحیح است ولی در داستان‌های نقل شده در این‌ برنامه گاهی ادعاهایی درباره توسل و شفاعت بیان شد که صورتی عامیانه از شفاعت را به تصویر می‌کشد که علمای شیعه نیز به نقد و رد آن پرداخته‌اند. این داستان‌پردازی‌ها از شفاعت و توسل هرچند اعتقادات عوامانه را مستحکم می‌کند ولی جلوی دفاع از اعتقادات عالمانه و مُستند شرعی را می‌گیرد.

در ادامه تعدادی از بازخوردهای توئیتری موافقان و مخالفان این برنامه آمده است: 

-معجزات پیامبران را می‌دیدند، می‌گفتند این سحر و جادو است؛

بعد شما توقع دارید در مورد روایت‌های زندگی پس از زندگی، نگویند خیالات است؟

-زندگی من به دو قسمت قبل و بعد برنامه زندگی پس از زندگی تقسیم میشه.

آقای موزون لطفا بدون توجه به حاشیه ها با قدرت ادامه بدین.

-این مرد با عنایت خداوند وسیله ای شده برای بیداری خیلی ها. براشون آرزوی عاقبت بخیری داریم.

-من که با دیدن برنامه #زندگی_پس_از_زندگی اگاه تر شدم و سعی میکنم بیشتر از قبل مراقب رعایت حقوق دیگران و تکالیف خودم باشم.

.... حالا هِی تو سعی کن به جامعه القا کنی که این برنامه داره خرافات ترویج میکنه!

زندگی پس از زندگی نه دکورِ پرزرق و برقی داره و نه سلبریتی خاصی؛ فقط برا اونایی که به معاد اعتقاد دارن باعث دلگرمی وتلنگر میشه،واسه کسانی هم که معاد رو قبول ندارن هرچی هم دلیل بیاری نمیپذیرن.همیشه برای قبول نکردن هزارتا بهونه وجود داره.

-زندگی پس از زندگی یک صداقت بالغ و بالنده و یک اندیشه حقیقت محور است.

-برنامه زندگی پس از زندگی  برنامه ایه که بهمون یادآوری میکنه، بیشتر حواسمون رو جمع کنیم ، فردای قیامت باید واسه کوچکترین رفتار و کردارمون جواب پس بدیم. 

-شبی نیست که دم افطار با دیدن برنامه زندگی پس از زندگی

یاد مهربونی خدا نیوفتم! و به ادامه زندگی امیدوار نشم...

خدایاشکرت...

-آیا صدا و سیما نظارتی به افراد شرکت کننده در برنامه زندگی پس از زندگی دارد؟ این برند سازی برنامه سریعا به فضای اینستاگرام منتقل شده و شاهد هستیم افراد با برند همین برنامه فالورگیری می کنند و شماره کارت می گذارند. باز می گویم افراط در این کار نتایج خوبی به همراه ندارد!

-به نظر من برنامه زندگی پس از زندگی آقای عباس موزون با یه برنامه ریزی دقیق و کار شده داره توهمات و خرافات رو خیلی زیرپوستی و ظریف به ذهن مخاطب تزریق می‌کنه. مردم ایران هم عاشق داستان و روایت شنیدن هستن و خب مخاطب جذب کردن. 

برچسب‌ها صدا و سیما عباس موزون شیعه ماه رمضان شبکه چهار سیما زندگی پس از زندگی قیامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صدا و سیما عباس موزون شیعه صدا و سیما عباس موزون شیعه ماه رمضان شبکه چهار سیما زندگی پس از زندگی قیامت برنامه زندگی پس از زندگی حجت الاسلام داستان ها مرگ موقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی آسان دانش آموزان به فضای مجازی عامل آسیب‌های اجتماعی نوظهور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحلیلی، راهبرد‌های پیشپیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی را با تکیه بر تجارب جهانی مورد بررسی قرار داد.   در این گزارش آمده است: برای مطالعه آسیب‌های اجتماعی و مداخله به‌منظور پیشگیری از آنها باید به مدرسه توجه ویژه‌ای داشت، چراکه در جهان امروز انسان‌ها بخش زیادی از زندگی‌شان را به‌عنوان دانش‌آموز جهت کسب دانش و مهارت‌های مختلف در آن سپری می‌کنند. دانش‌آموزان همچنین به‌دلیل تجربه تغییر و تحولات رشدی و اجتماعی نظیر بلوغ و ورود از محیط خانه به اجتماع و مدرسه بیشتر تحت‌تأثیر آسیب‌های اجتماعی هستند.  همچنین دسترسی آسان به فضای مجازی در سال‌های اخیر برای دانش‌آموزان باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی نوظهور در میان آنان شده‌است. شواهد پژوهش‌های این حوزه نشان‌می‌دهد میزان «رفتار‌های پرخطر» و «آسیب‌های اجتماعی» در میان دانش‌آموزان رو به افزایش بوده است. اگر علل و عوامل این رفتار‌ها به‌خوبی شناخته نشود و برنامه‌های مبتنی‌بر شواهد برای مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در دستور کار قرار نگیرد، نه‌تن‌ها دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های متعدد قرار می‌گیرند، بلکه کارکرد مدارس مختل و دانش‌آموزان در معرض آسیب قرار می‌گیرند و انواع هزینه‌ها به جامعه تحمیل می‌شود.  مدارس به‌عنوان بستر برنامه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها شناخته‌شده‌اند؛ چراکه آنان به جمعیتی گسترده از دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدرسه دسترسی دارند. همچنین مدارس کارآمدترین و نظام‌مندترین ابزار‌های موجود برای ارتقای سلامت فیزیکی، روانی و اجتماعی کودکان را در اختیار دارند. این گزارش به‌عنوان بخشی از سلسله گزارش‌های «آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان»، به بررسی علل این آسیب‌ها و راهبرد‌ها و برنامه‌ها برای پیشگیری، کنترل و کاهش آنها با مرور تجارب جهانی پرداخته شده‌است.  بررسی‌های انجام شده در این گزارش نشان‌می‌دهد با توجه به مراحل رشد کودکان و نوجوانان در نهاد‌های جامعه‌پذیری، عوامل خطر متعددی آنها را تهدید می‌کند. شناخت عوامل خطر به‌لحاظ رشد درجه‌بندی شده؛ بدین معنی که در هر مرحله از رشد کودکان چه عواملی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد به تشخیص مسئله یعنی علل و سازوکار‌های آسیب‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان و طراحی راهبرد‌های مؤثر کمک می‌کند. دو رویکرد برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عبارتند از رویکرد سلامت عمومی و رویکرد رشد‌مدار. بر‌مبنای این رویکرد‌ها به‌ویژه رویکرد رشد‌مدار، راهبرد‌هایی نظیر ساختاری، فرایندی، تحصیلی، مراقبتی، محیطی و... و برنامه‌های مختلفی به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این دوره و کنترل آنها ارائه شده‌است.  مرور این راهبرد‌ها و برنامه‌ها نشان‌می‌دهد که آنها دارای چند ویژگی مهم به این شرح هستند که به‌لحاظ رشد درجه‌بندی شده هستند، یعنی با توجه به دوره رشد کودکان و نوجوانان راهبرد‌ها و برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند همچنین لایه‌بندی شده هستند و با توجه به میزان خطرپذیری دانش‌آموزان مداخلات متفاوت و متناسبی به آنها ارائه می‌شود؛ در همین زمینه باید گفت آنها توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان در معرض خطر دارند، از سنین پایین و قبل از تولد شروع می‌شوند، به دوره‌های گذار و تغییرات زندگی نظیر ورود از محیط خانه به اجتماع یا مدرسه توجه دارند، عناصر مختلفی نظیر والدین، کارکنان مدرسه و دانش‌آموزان را مشارکت می‌دهند، تنها معطوف به دانش‌آموزان نیستند، بلکه به ارتقای کیفیت نهاد‌های جامعه‌پذیری آنها همچون خانواده و مدرسه نیز می‌پردازند، مبتنی‌بر شواهدند و ارزیابی‌های مختلفی از نتایج آنها صورت گرفته است، با توجه به ویژگی‌های مدارس منعطف هستند و به‌لحاظ هزینه و فایده مقرون‌به‌صرفه هستند، یعنی سرمایه‌گذاری به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این سال‌ها نه‌تن‌ها هزینه نیست، بلکه در بلندمدت منافع متعددی را به‌همراه دارد و منجر به توسعه انسانی می‌شود.  با توجه به مراحل رشد کودکان و نوجوانان در نهاد‌های مختلف جامعه‌پذیری و با توجه به میزان خطرپذیری آنها راهبرد‌های مختلفی نظیر ساختاری، فرایندی، شناختی، حمایتی، مراقبتی و... و به همین ترتیب برنامه‌های مختلفی به‌منظور پیشگیری از رفتار‌های پرخطر و آسیب‌های اجتماعی در میان آنان پیش‌بینی شده‌است.  مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌کند که نظام سیاستگذاری کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی لازم است به این موارد توجه کند که با توجه به دوره رشد دانش‌آموزان راهبرد‌ها و برنامه‌های متناسب با نیاز‌های آنها را ارائه کنند و لازم است برنامه‌ها و مداخلات لایه‌بندی شوند و براساس درجه خطرپذیری دانش‌آموزان میزان مختلفی از مداخلات را پیشنهاد کنند. همچنین به نهاد‌های جامعه‌پذیری دانش‌آموزان (خانواده، مدرسه، محله و همسالان) و کیفیت آنها نظیر ویژگی‌های ساختاری و رویه‌ای آنها نیز توجه داشته‌باشند. بر این اساس، این آموزه‌ها می‌تواند در امر سیاستگذاری در عرصه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی به‌ویژه در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان (۱۳۹۹) و آیین‌نامه اجرای ماده (۶) آن و همچنین سند ائتلاف ملی مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (۱۳۹۴) مورد توجه و بهره‌برداری قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • سولماز و احسان ماه عسل چرا از هم جدا شدند؟
  • اعتراض دانشجویان دنیا علیه جنایات اسراییل نشان از بیداری آنان است
  • دسترسی آسان دانش آموزان به فضای مجازی عامل آسیب‌های اجتماعی نوظهور
  • فضای مجازی یکی از بسترهای مقابله دشمن با ارزش‌های اسلامی است
  • رئیس دیوان عالی کشور : در فضای مجازی باید از ارزش های اسلامی دفاع کنیم
  • در فضای مجازی باید از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم
  • ترسیم ۴ برنامه تربیتی و آموزشی مهم در نیروی دریایی
  • از ارتقای اخلاق امدادگری تا توجه به فرهنگ دینی در هلال احمر
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست